نوشته شده توسط : دوستان

با حضور رئیس دادگستری ، فرمانده سپاه بستک و تنی چند از مسئولین ، پایگاه مقاومت بسیج در روستای چاله فرامرزان بخش جناح راه اندازی شد.

125

،  فرمانده سپاه بستک در این مراسم ضمن تشکر از حضور مسئولین ، هدف از راه اندازی پایگاه های مقاومت بسیج در روستا ها را ایجاد امنیت بهتر ، برگزاری  برنامه های فرهنگی و قرانی و رسیدگی و انتقال مشکلات مردم روستا را به مسئولین  دانست .

 سرهنگ سهرابی در ادامه افزود ، در ماه های اینده پایگاه های مقاومت در روستا های بست قلات  ، انجیر دان  و چاه سرمه از بخش مرکزی هم راه اندازی خواهد شد.

فرمانده سپاه بستک در پایان طی حکمی یعقوب کارگر زاد را به عنوان فرمانده پایگاه مقاومت بسیج روستای چاله فرامرزان معرفی نمود.

126125124123

            @@@@@@@سعد@@@@@@@



:: بازدید از این مطلب : 1104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 بهمن 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دوستان

روزی بزرگان ایرانی وموبدان زرتشتی از کوروش بزرگ خواستند که برای ایران زمین نیایش کند و ایشان اینگونه فرمود :
خداوندا ، اهورا مزدا ، ای بزرگ آفریننده این سرزمین بزرگ، سرزمینم ومردمم را از دروغ و دروغگویی به دور بدار…!
…                                                                             

 

                                                                                            @@@@              سعد          @@@@



:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 بهمن 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دوستان

 

 

پسر فقیری که از راه فروش خرت و پرت در محلات شهر، خرج تحصیل

 

 خود را بدست میآورد یک روز به شدت دچار تنگدستی شد. او فقط یک

 سکه ناقابل در جیب داشت. در حالی که گرسنگی سخت به او فشار

 میاورد، تصمیم گرفت از خانه ای تقاضای غذا کند. با این حال وقتی

 دختر جوانی در را به رویش گشود، دستپاچه شد و به جای غذا یک

 لیوان آب خواست. دختر جوان احساس کرد که او بسیار گرسنه است.

 برایش یک لیوان شیر بسیار بزرگ آورد. پسرک شیر را سر کشیده و

 آهسته گفت: چقدر باید به شما بپردازم؟ دختر جوان گفت: هیچ.

 مادرمان به ما یاد داده در قبال کار نیکی که برای دیگران انجام می

 دهیم چیزی دریافت نکنیم. پسرک در مقابل گفت: از صمیم قلب از

 شما تشکر می کنم. پسرک که هاروارد کلی نام داشت، پس از ترک

 خانه نه تنها از نظر جسمی خود را قویتر حس می کرد، بلکه ایمانش به

 خداوند و انسانهای نیکوکار نیز بیشتر شد. تا پیش از این او آماده شده

 بود دست از تحصیل بکشد. سالها بعد... زن جوانی به بیماری مهلکی

 گرفتار شد. پزشکان از درمان وی عاجز شدند. او به شهر بزرگتری

 منتقل شد. دکتر هاروارد کلی برای مشاوره در مورد وضعیت این زن

 فراخوانده شد. وقتی او نام شهری که زن جوان از آنجا آمده بود شنید،

 برق عجیبی در چشمانش نمایان شد. او بلافاصله بیمار را شناخت.

 مصمم به اتاقش بازگشت و با خود عهد کرد هر چه در توان دارد، برای

 نجات زندگی وی بکار گیرد. مبارزه آنها بعد از کشمکش طولانی با

بیماری به پیروزی رسید. روز ترخیص بیمار فرا رسید. زن با ترس و لرز

 صورتحساب را گشود. او اطمینان داشت تا پایان عمر باید برای پرداخت

 صورتحساب کار کند. نگاهی به صورتحساب انداخت. جمله ای به

چشمش خورد: همه مخارج با یک لیوان شیر پرداخته شده است. امضا

 دکتر هاروارد کلی زن مات و مبهوت مانده بود. به یاد آنروز افتاد. پسرکی

 برای یک لیوان آب در خانه را به صدا در آورده بود و او در عوض برایش

یک لیوان شیر آورد. اشک از چشمان زن سرازیر شد. فقط توانست

 بگوید: خدایا شکر... خدایا شکر که عشق تو در قلبها و دستهای انسانها جریان دارد

 



:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 بهمن 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دوستان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

نکات تربیتی کودکان ونوجوانان

 1-اگر بیش از حد ،سرعت فراگیری را در فرزندانمان تقویت کنیم، امکان باروری و تحکیم مفاهیم را در مراحل بعدی کاهش خواهد داد. سرعت اولیه و تشدید آهنگ رشد ، منجر به تأخیر قابل ملاحظه ای در مراحل بعدی می شود.یعنی زودتر از نیاز به آموزش آن ها نپردازیم.

2-هرگز عیب فرزندتان را در رفتارها ، بزرگتر از آنچه هست جلوه ندهید و هرگز عیب هایش را نزد دیگران بازگو نکنید. بلکه به ذکر کارهای خوبشان بپردازیم.

3-از مقایسه فرزندانمان بپرهیزیم زیر میزان درک وفهم هر کس در هر سنی که باشد متفاوت است،در مقایسه بین فرزندان، کودکی که امتیاز نمی آورد دچار احساس خود کم بینی می شود و اعتمادش را نسبت به پدر و مادر از دست می دهد.

4-برای اینکه بچه هایمان راست گو،درست کار،با اخلاق ،ودرکل فرد صالحی باشند باید رفتارهای خودمان در خانه را اصلاح کنیم.تا الگوی مناسبی برای فرزندانمان باشیم .مثلا با دروغ وترس های به گمان خودمان کوچک فرزندانمان را به کارهایی که باید انجام دهند مجبور نکنیم .نمونه آن این است که اگر فرزندمان برای رفتن به مدرسه چانه زنی می کند خیلی راحت به او بگوییم که می دانم که دلت می خواهد بیشتر بخوابی وصبح زود بلند نشوی آخه منم اینجوری ام دلم میخواد تا دیر وقت بخوابم ولی چون باید برم سرکار مجبورم زود بلند شوم .

5- بازی ترکاندن باد کنک برای رفع عقده ها و رهایی از خجالتی بودن مفید است . به کودک می فهماند که بزرگترین چیزها              ( مشکلات ) هم به دستان تو می ترکد ! می فهماند که عقده هایت را بترکان .

6-سریع همه چیز رو برای فرزندانتان فراهم نکنید.اگر هر بار تقاضای خواستن چیزی را کردن وما آن ها را فراهم کنیم باعث    می شود همیشه تنبل ،خوش گذران ،و ول خرج بار بیایند وحساب دخل وخرج زندگی از دستشان بیرون برود.بلکه خیلی واقع بینانه به او بگوییم که مثلا این ماه نمی شود چون لاستیک برای ماشین خریدم یا هم برای آشپزخانه اجاق خریدیم.وبا این گفته ها آن ها را صبور وقانع بار بیاوریم واز کودکی سرد وگرم زندگی را به آن ها بیاموزییم. کودکان باید با رنج ها و مشکلات طبیعی زندگی آشنا شوند تا افرادی شکننده، رفاه زده و پر توقع بار نیایند.

7-والدین عزیز ماهواره،موبایل،آی پد وحتی تلویزیون از بهترین وبه روز ترین وسایل ارتباطی هستند ونیاز به آن ها برای خانواده ها ضروری است امّا قبل از خرید آن ها ابتدا باید فرهنگ درست استفاده کردن  رابرای خودمان وفرزندانمان توجیه کنیم سپس به  استفاده از آن ها بپردازیم.مثلا اگر برای فرزندمان موبایل            می گیریم اجازه نصب هر برنامه ای را به او ندهیم وتلفنش را کنترل نامحسوس کنیم .یا اگر رایانه می خریم آن را در هال یا پذیرایی بگذاریم تا فکر سوء استفاده از آن ها حتی به ذهن فرزندانتان خطور نکند.

8-به فرزندانمان بها وشخصیت بدهیم .مثلا در انجام بعضی کارها یا مسائل با آن ها مشورت کنیم.ولی اینگونه نباشد که در این کار افراط کنیم که منجر شود بچه هایمان لوس وننر ،خود بین ومتکبّر بار بیایند.

9-کم کردن اسم فرزندان: با بیان شیوه درست نام فرزندانمان را ادا کنیم وبه آن ها بیاموزیم که تلفظ درست نام دوستان وهمشهریان باعث  می شود اوّل خدا وبعد رسول خدا از ما راضی شوند.چون اکثر نام های فرزندانمان از نام پیامبران وصالحان گرفته               می شود.پس با ادای درست آن ها ثوابی برای آینده وآخرت خود جمع کرده وخوشحال باشیم که دیگران نیز نام فرزندمان را درست اداکنند.

 



:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 بهمن 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دوستان

حمد و سپاس از آن الله بزرگ و ذوالجلال است. او را در حال نعمت چنان ستایش می‏کنیم که در حال بلا و مصیبت... اوست که سخنان نیک بسویش بالا برده می شود و اوست که کار نیک را بلندمرتبه می‏گرداند... و گواهی می‏دهم که معبودی به حق نیست جز الله که تنهاست و شریکی ندارد و گواهی می‏دهم که محمد بنده‏ی خداوند و رسول اوست و اوست که امام متقیان است و سرور اولین و آخرین و صاحب مقام شفاعت و حوض کوثر است.

بهترین و پاکترین درود و سلام خداوند بر او باد. درود و سلامی همیشگی و پی در پی بر او و بر اهل بیت و یاران وی و همه‏‏ی آنانی باد که تا قیامت به نیکی از آنان پیروی نمایند.

اما بعد... خود و شما را به تقوای خداوند متعال سفارش می‏کنم. تقوایی که مونس هنگام ترس است و نیروی هنگام ضعف و برکت هنگام کمبود و علم ِ هنگام جهل:

... وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ [بقره: 282]
(و تقوای الله را پیشه سازید و خداوند شما را آموزش می‏دهد و الله به هر چیزی آگاه است.)

نمازگزاران محترم هیچ انسانی نیست هرچند هرعقیده ای داشته باشد مگراینکه قضیه ی رزق وروزی ذهن اورامشغول کرده است ، وقتی که به حرفهای مردم گوش می دهیم می بینیم که بیشترحرفهای آنهابحث رزق وروزی است ، انسان صبح زود ازخانه اش بیرون می رود مالی بدست آورد تا نیازهای اولاد وفرزندان وخانواده خود را برآورده کند .

سؤال اینجاست نظر اسلام درمورد قضیه ی رزق وروزی چیست؟ وخداوند چه قوانینی برای رزق وروزی قرار داده است؟

چرا چون که برای رزق وروزی قوانین زیادی است لذا من در این جمعه به یکی از قوانین رزق وروزی می پردازم وآن هم توکل برخداوند است. البته منظورما فقط رزق وروزی حلال است.

خداوند می فرمایند:( وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ) و هر كس بر خدا توكل كند، كفايت امرش را مى‏كند؛

 ومی فرمایند(فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ) اما هنگامى كه تصميم گرفتى، (قاطع باش! و) بر خدا توكل كن! زيرا خداوند متوكلان را دوست دارد

عن عمر رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: « لو أنكم تتوكلون على الله حق توكله لرزقكم كما يرزق الطير، تغدو خماصا وتروح بطانا»

از عمر رضي الله عنه روايت است که گفت:

شنيدم پيامبر صلي الله عليه و سلم را فرمود: اگر شما بنحوي که شايسته است بر خدا توکل و اعتماد کنيد، همانا شما را خداوند مانند مرغان که صبح گرسنه بر مي آيند و شام سير باز مي گردند، روزي مي دهد.

به درستی که توکل بر خداونداز واجبات ایمان می باشد وبرای اینکه نهایت توکل برخداوند داشته باشیم نیاز این دارد که از قدرت وتوانایی وعظمت خداوند مطلع باشیم چون که محال است انسان به کسی توکل واعتماد کند درحالی که چیزی ازآن با خبرنیست. لهذا چون که ما ازخداوند باری تعالی وازقدرت وعظمت اوزیاد اطلاع نداریم در نتیجه به خداوند توکل آنچنانی نداریم.

به این آیه گوش دهید(إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ  ) خداوند روزى‏دهنده و صاحب قوت و قدرت است

خداوند دراین آیه پنج تأکید به کاربرده است وعلت آن این است که انسان به خداوند شک دارد لذ پنج تأکید به کاربرده است وآن هم(إن-الله-هو-الرزاق-ذوالقوةالمتین)است تا انسان مطمئن شود،

.پس به اندازه ای که به خداوند شناخت داشته باشی به همان اندازه ازقدرت خداوند مطلع می شود.

عزیزان نمازگذارازنمونه های قدرت خداوند دراین هستی زیاد است خداوند آن رابرای ما ثابت کرده است واین نمونه ها کافی است که ما را به خداوند با اطمینان ترسازد.

حضرت موسی(ع) بعد ازاینکه با خداوند صحبت کرد مشتاق دیدارخداوند شد لذا به خداوند گفت که می خواهم تورا ببینم خداوند به اوجواب می دهد که نمی توانی مراببینی ولی به این کوه نگاه کن اگرتحمل دیدن مرا داشت توهم می توانی مرا ببینی وقتی که خداوند به کوه آشکار می شود فقط نورخداوند به کوه می رسد وکوه ویران     می شودآن وقت حضرت موسی(ع) بی هوش می شود ووقتی به هوش می آید ومی فرمایند که ای خداوند توبه کردم و من اولین ایمان آورندگان هستم.

خداوند میفرمایند(وَلَمَّا جَاءَ مُوسَى لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ) و هنگامى كه موسى به ميعادگاه ما آمد، و پروردگارش با او سخن گفت، عرض كرد: «پروردگارا! خودت را به من نشان ده، تا تو را ببينم!» گفت: «هرگز مرا نخواهى ديد! ولى به كوه بنگر، اگر در جاى خود ثابت ماند، مرا خواهى ديد!» اما هنگامى كه پروردگارش بر كوه جلوه كرد، آن را همسان خاك قرار داد؛ و موسى مدهوش به زمين افتاد. چون به هوش آمد، عرض «خداوندا من به سوى تو بازگشتم! و من نخستين مؤمنانم!»

زمانی که خواستند حضرت ابراهیم (ع) را در آتش بیندازند او فقط بر خدا توکل نمود ونتیجه ی توکل خود را زمانی که آتش سرد وخنک گردید مشاهده کرد.

این فقط دو نمونه از نمونه های قدرت خداوند می باشد و به خاطر ضیق وقت به دیگرنمونه ها اشاره نمی کنم .

ولی فقط کافی است به این هستی نگاهی بیفکنیم آن وقت قدرت خداوند راخواهیم دید، اما متأسفانه ما ازاین نشانه ها به راحتی می گذریم

 خداوند می فرمایند(‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وَكَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ )

و چه بسيار نشانه‏اى (از خدا) در آسمانها و زمين كه آنها از كنارش مى‏گذرند، و از آن رويگردانند!

پس (ومن یتوکل علی الله فهوحسبه) و هر كس بر خدا توكل كند، كفايت امرش را مى‏كند .

عزیزان به دنبال این وآن نباشید ونسبت به این وآن نفاق و دورویی نداشته باشید چاپلوسی این وآن رانکنید ذلیل وپست این وآن نباشید اینها همه مخلوق خداوند هستند وهیچ چیزی دست آنها نیست که بخواهید به آنها نفاق ودورویی کنید.

عن ابن عباس، رضي الله عنهما، قال: « كنت خلف النبي صلى الله عليه وسلم يوما فقال: « يا غلام إني أعلمك كلمات: « احفظ الله يحفظك احفظ الله تجده تجاهك، إذا سألت فاسأل الله، وإذا استعنت فاستعن بالله، واعلم: أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشيء، لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك، وإن اجتمعوا على أن يضروك بشيء، لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك، رفعت الأقلام، وجفت الصحف».

 از ابن عباس رضي الله عنهما روايت است که گفت:

روزي در پشت سر پيامبر صلي الله عليه وسلم بر مرکب شان سوار بودم بعد فرمود: فرزندم چند سخن برايت تعليم مي دهم: خدا را حفظ کن تا ترا حفظ کند. بياد خدا باش او را در برابرت مي يابي. اگر چيزي مي خواهي از خدا بخواه، و اگر ياري مي جويي از خدا بجو و بدان که اگر تمام مردم جمع شوند تا به تو نفعي برسانند، نفع رسانده نمي توانند، مگر چيزي را که خداوند برايت نوشته است واگر همه جمع شوند تا به تو ضرري برسانند، ضرري رسانده نمي توانند، مگر آنچه خداوند برايت نوشته و مقدر کرده است. قلم ها برداشته شده و صحيفه خشک گرديده است.

ذلیل نباش با خدا باش همه با توخواهند بود ، کسی که بین خودش وخدایش اصلاح کند خداوند بین او ومردم صلح وآشتی برقرارمی کند.

((والحمدلله رب العالمین))

 

 

 

 

 

 

خطبه ی دوم:

روزی ازروزها ازحاتم أصم (نمازگذاروعابد و زاهد از تابعین می باشد) پرسیده شد چگونه توکل برخداوند رامحقق کردی جواب دادتوکل برخدارا باچهارخصلت محقق کردم گفتند چیست گفت:

1-دانستم اینکه کسی روزیم را غیرازمن نمی گیرد پس قلبم مطمئن شد.

2-دانستم که کارم کس دیگری را انجام نمی دهد لذا مشغول آن شدم.

3-دانستم که خداوندازمن مطلع است لذا شرمم شدکه مرابرمعصیت ببیند.

4-دانستم که مرگ منتظرمن است لذاتوشه رابرای آخرت آماده ساختم.

اینها متوکلین واقعی هستند.

یکی ازبزرگان سلف می فرمایند(مسکینند اهل زمین ازدنیارفتندولی ازقدرت وعظمت خداوندمطلع نشدند).

عزیزان محترم در نهایت در نظرگرفتن اسباب را همراه با توکل بر خداوند را فراموش نکنیم وهمچنین فراموش نکنیم که به اسباب بیشتر از خدا تکیه نکنیم.

و در پایان درود و سلام فرستید بر بهترین انسان‏ها محمد بن عبدالله، صاحب حوض کوثر و دارای مقام شفاعت که خداوند شما را به آن امر نموده و فرموده است:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا [احزاب: 56]
(همانا الله و فرشتگانش بر پیامبر درود می‏فرستند. ای کسانی که ایمان آورده‏اید بر او درود و سلام فرستید)


و رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم می‏فرماید: "هر که بر من یک درود فرستد خداوند بر او ده بار درود خواهد فرستاد".

بارالها درود و سلام و برکت فرست بر بنده و پیامبرت محمد و خشنود باش از چهار خلیفه‏‏ی مسلمبن ابوبکر و عمر و عثمان و علی و از دیگر صحابه‏‏ی پیامبرت و از تابعین و آنانی که تا روز قیامت از آنان به نیکی پیروی نمایند. و همچنین از ما با لطف و کرم خود ای بزرگوارترین بزرگواران.

بارالها اسلام و مسلمانان را عزت ده، بارالها اسلام و مسلمانان را عزت ده، بارالها اسلام و مسلمانان را عزت ده، و شرک و مشرکان را خوار بگردان. بارالها دینت و کتابت و سنت پیامبرت و بندگان مومنت را یاری ده...

بارالها غصه‏ی غصه‏داران را برطرف نما و سختی سختی‏دیدگان را از بین ببر و قرض قرض‏داران را ادا نما و بیماران مسلمانان را شفا ده ای رحیم‏ترین رحیمان.

بارالها ما را در سرزمین‏هایمان ایمن گردان و مسئولان و متولیان امر ما را صالح گردان و کسانی را در راس امور ما قرار ده که تقوای تو را داشته باشند و در پی رضایت تو باشند.

بارالها هر خیری را که از تو خواستیم ما را عطا کن و هر آنچه را که نخواستیم خود عنایت فرما. پروردگارا ما را در دنیا و در آخرت نیکی عطا فرما و از آتش دوزخ حفظ نما. پاک و منزه است پروردگار ما آن پروردگار عزت از آنچه مشرکان او را بدان وصف می‏کنند و سلام بر پیامبران و سخن آخرمان این است که:

الحمدلله رب العالمین.

حمد و سپاس از آن الله بزرگ و ذوالجلال است. او را در حال نعمت چنان ستایش می‏کنیم که در حال بلا و مصیبت... اوست که سخنان نیک بسویش بالا برده می شود و اوست که کار نیک را بلندمرتبه می‏گرداند... و گواهی می‏دهم که معبودی به حق نیست جز الله که تنهاست و شریکی ندارد و گواهی می‏دهم که محمد بنده‏ی خداوند و رسول اوست و اوست که امام متقیان است و سرور اولین و آخرین و صاحب مقام شفاعت و حوض کوثر است.

بهترین و پاکترین درود و سلام خداوند بر او باد. درود و سلامی همیشگی و پی در پی بر او و بر اهل بیت و یاران وی و همه‏‏ی آنانی باد که تا قیامت به نیکی از آنان پیروی نمایند.

اما بعد... خود و شما را به تقوای خداوند متعال سفارش می‏کنم. تقوایی که مونس هنگام ترس است و نیروی هنگام ضعف و برکت هنگام کمبود و علم ِ هنگام جهل:

... وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ [بقره: 282]
(و تقوای الله را پیشه سازید و خداوند شما را آموزش می‏دهد و الله به هر چیزی آگاه است.)

 

ای مردم: ما در زمانه‏ای زندگی می‏کنیم که در آن تمدن مادی پیشرفت چشمگیری کرده است بلکه می‏توان گفت این تمدن به جایی رسیده است که پیش از آن بدان حد نرسیده بود و به ذهن هیچ بشری نیز خطور نکرده بود.

تمدنی که از مظاهر آن می‏توان به گشایش در کسب روزی و آسایش زندگی و رفاه مادی و پیشرفت هولناک در همه‏‏ی زمینه‏ها اشاره کرد. زندگی افسانه‏ای معاصری که عقل را به حیرت آورده و چشم‏ها را خیره می‏سازد به گونه‏ای که در فاصله‏‏ی یک چشم به هم زدن پدیده‏ای جدید را در جهان پیشرفت مادی و تکنولوژی به چشم خواهی دید. اما این تمدن و این آتشفشان هولناک در مسیر پیشرفت مادی باعث نشده است که انسان کنونی از انسان‏ گذشته خوشبخت‏تر یا در زندگی بهتر، و یا دارای امنیتی بیشتر باشد...

این تنها به علت غیاب یک عامل مهم رخ داده است که زندگی بدون آن نه در کسب و نه در علم و نه حتی در آب و غذا هیچ معنا و مفهومی نخواهد داشت... حال بیایید ببینیم این عامل مهم که مسنحق چنین اهمیتی است چه می‏تواند باشد؟

این عامل مهم "برکت" در تمام چیزهایی است که ذکر کردیم. برکت عنصری اساسی در همه‏‏ی وجود انسان است که زندگی بدون آن قوام نمی‏یابد. کسب و کاری که برکت در آن نباشد چه ارزشی دارد؟ وقتی که برکت در آن کسب و کار نیست به چه درد می‏خورد؟ فایده‏‏ی علم بی‏برکت چیست؟ آب و غذایی که نه سیر می‏کند و نه سیراب چه ارزشی دارد؟

برکت نه در زیادی مال است و نه در جاه و قدرت و نه در زیادی فرزند و نه در علم مادی صرف. این عنصر در واقع ارزشی است معنوی که با چشم دیده نمی‏شود و با مقیاس‏های روزمره نیز اندازه گرفته نشده و هیچ خزینه‏ای نمی‏تواند آن را در خود جای دهد، بلکه این عامل احساسی است مثبت که انسان آن را در درون خود می‏یابد و باعث صفای نفس و آرامش قلب و گشادگی سینه و رضایتی همراه با آسودگی می‏شود...

اگر امنیت فرد در مسیر زندگی و در تامین معاش و سلامت بدن، همه‏ی اینها گمشده‏ی زندگان باشد و چونان درختی باشد که بر آنها سایه می‏افکند، می‏توان برکت را چون آب و هوا و نور مورد نیاز این درخت دانست.

بله   ای بندگان خداوند... خداوند عزو جل با فضل ویژه‏‏ی خویش این عامل، یعنی برکت را خارج از چارچوب مال و یا سلامت به عنوان فضلی ویژه از سوی خویش در اشیاء به ودیعت می‏گذارد تا آنجا که می‏بینیم با وجود این عامل، گاه کلبه‏ای کوچک به کاخی بزرگی تبدیل می‏شود اما هنگامی که عامل برکت وجود نداشته باشد حتی صاحبان کاخ‏ها نیز کاخ خود را به مانند قفس یا زندانی کوچک می‏بینند و همه‏ی این‏ها به وجود برکت بستگی درد. یعنی "کم" با وجود برکت "بسیار" شده و "بسیار" بدون برکت "کم" خواهد شد.

برکت یعنی بسیار شدن و رشد یافتن. برکت در وقت یعنی گسترده شدن آن و امکان استفاده‏ی کامل از آن و در مورد عمر، به معنای طولانی شدن و عمل نیکو انجام دادن ِ در آن است. برکت در علم به معنای احاطه یافتن بر آن و عمل به مقتضای آن و دعوت به آن است. اما برکت در مال به معنای فراوانی آن به همراه کافی بودن آن است و برکت در سلامتی یعنی کامل بودن آن و بدور بودن از دردها. به همین صورت برکت در همه‏‏ی شئون زندگی معنا می‏یابد.

ای مردم: اکثر انسان‏ها از کمبود برکت در زندگی خویش رنج می‏برند.. آنان می‏بینند با اینکه در دنیای فراوانی نعمت و آسانی زندگی قرار دارند اما با این وجود رضایت از وضعی که در آن هستند چیزی است دست نایافتنی... می‏بینند که مال می‏آید و غذا فراهم است و فرزندان به دنیا می‏آیند اما همه‏ی اینها بدون برکت می‏آیند و می‏روند؛

یکی را می‏بینی که حقوقش زیاد است اما برکتی در آن نیست... و این یکی را می ‏بینی که فرزندان بسیاری دارد اما بدون فایده و برکت... و دیگری را که علم بسیاری دارد اما بدون هیچ برکت و نفعی برای خود و دیگران... و بلکه این بی‏برکتی از دایره‏‏ی فرد فراتر رفته و جامعه را نیز تحت‏الشعاع خود قرار داده است.

برای مثال در دنیای معاصر خواهیم دید که کشورهای توسعه یافته وام‏هایی را در اختیار کشورهای جهان سوم قرار می‏دهند که یک‏سوم آن صرف خرید کالاهایی می‏شود که ساخت خود کشورهای صنعتی است و یک سوم دیگر آن هزینه‏ی کارکنان و ناظران کشوهای صنعتی بر این کالاها می‏شود. باقمیانده‏ی این وام نیز صرف خرج‏های دیگر و بهره‏ی آن می‏گردد.

پس از سال‏ها کشورهای بدهکار بیش از آن که گرفته‏اند را به طلبکاران خود پس می‏دهند اما این قرض همچنان باقی است.

کشورهای طلبکار نیز با وجود آنکه هم بهره‏‏ی وام را گرفته و هم کالاهای خود را فروخته‏اند و هم برای شهروندان خود ایجاد اشتغال کرده‏اند، همچنان گلوی بدهکار را در دستان خود دارند و او را تهدید به خفه شدن می‏کنند.

با این وجود این جوامع چه برکتی را در وضعیت کنونی و آینده‏‏ی خود می‏بینند؟ حال این جامعه‏ها به مانند تشنه‏ای است که آب شور می‏نوشد که هرچه می‏نوشد تشنه‏تر می‏شود!

بندگان خداوند: اگر به گذشته برگردیم نمونه‏های زیادی از وجود برکت در عصر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و صحابه و دیگر دوران ها و حتی دوران‏های نه چندان دور مشاهده خواهیم کرد.

برای مثال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم در یک قرص و دو قرص نان برکت می‏یافت و شاید او و اصحابش از یک ظرف غذا سیر می‏شدند. عثمان رضی الله عنه که ارتش "عُسرة" را با پول خود مجهز نمود، در ثمره‏ی نخلستان خود برکت یافت تا آنکه درآمد آن به صدهزار سکه یا بیشتر رسید.

در صحیح بخاری آمده است که زبیر بن عوام وصیت کرد فرزندانش بدهی او را که دو ملیون و دویست هزار برآورد می‏شد پرداخت نمایند و فرزندش عبدالله را اینچنین وصیت کرد که: "ای فرزندم اگر در پرداخت بخشی از بدهی من ناتوان شدی به خدای خود توکل کن تا به اموالت برکت دهد.
زبیر هیچ درهم و دیناری به جای نگذاشته بود جز دو قطعه زمین. روزها گذشت تا آنکه خداوند در زمین‏های زبیر برکت انداخت و به قیمت بسیاری بالایی به فروش رفتند. بدین ترتیب پنجاه ملیون و دویست هزار به دست عبدالله بن زبیر رسید. زبیر بن عوام چهار همسر داشت که به هر کدام دو ملیون و دویست هزار به عنوان میراث رسید، یعنی دقیقا به اندازه‏ی بدهی زبیر.

ببیند برکت یعنی چه... در مسند امام احمد چنین آمده است که در خزینه‏‏ی بنی امیه دانه‏‏ی گندمی یافتند که به اندازه‏ی هسته‏ی خرما بود و در میان کاغذی قرار داشت که بر آن چنین نوشته شده بود: "این دانه‏ای است که در دوران عدل روییده می‏شد" ...

این نمونه‏ای است از آثار برکت که نزد گذشتگان ما رخ داده است تا آنکه ما میان دو دوران مبارک قرار بگیریم: دوران پیشینیان و دوران آیندگان چنانکه در صحیح مسلم آمده است که رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: "قیامت برپا نخواهد شد تا آنکه جزیرة العرب به مانند گذشت تبدیل به باغ‏ها و رودخانه‏ها شود"

و در صحیح مسلم چنین آمده که رسول خداوند فرمودند: "از جمله برکت‏هایی که در آخرالزمان بر مردم نازل خواهد شد این است که گروهی از مردم زیر سایه‏ی پوست اناری که آن را خورده‏اند خواهند نشست و یک شتر شیرده برای جمعی زیاد از مردم کافی خواهد شد".

پس ای بندگان خداند تقوای وی را پیشه سازید و جایگاه‏های نزول برکت را در زندگی خویش بیابید و بیایید از خود علت فقدان برکت را جویا شویم. و خداوند حال هیچ قومی را تغییر نخواهد داد تا آنکه خود، درون خود را تغییر دهند:

ولَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ [اعراف: 96]
(و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می‏آوردند و تقوا پیشه می‏ساختند برکت‏های آسمان و زمین را بر آنها می‏گشودیم اما آنان تکذیب نمودند پس آنان را به خاطر گناهانی که مرتکب شدند به عذاب گرفتار ساختیم)

خداوند من و شما را بوسیله‏‏ی قرآن بزرگ، سود رسانَد و من و شما را به واسطه‏ی آیات آن سودمند گرداند. آنچه را گفتم اگر صحیح بود از خداوند است و اگر اشتباه بود از خودم و شیطان... و از خداوند مغفرت بخواهید که او بسیار غفور است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


خطبه‏ی دوم:
ستایش تنها از آن الله است. و درود و سلام خداوند بر آنکه پیامبری پس از او نیست.

اما بعد... ای مردم. هر کس به دنبال برکت در درون خود و مال خود هست باید که به دنبال اسباب آن باشد و هر که در روش رسول خداوند صلی الله علیه وآله وسلم نظر بیاندازد خواهد دید که برکت در این امور خلاصه می‏شود:

اول اینکه: جامعه‏ی مسلمان تقوای پروردگار را پیشه ساخته و بر اساس خواسته‏ی خدا و رسولش به آنها ایمان بیاورد. خداوند متعال می‏فرماید:

ولَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ [اعراف: 96]
(و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می‏آوردند و تقوا پیشه می‏ساختند برکت‏های آسمان و زمین را بر آنها می‏گشودیم اما آنان تکذیب نمودند پس آنان را به خاطر گناهانی که مرتکب شدند به عذاب گرفتار ساختیم)

دوم: به جای آوردن شکر خداوند برای نعمت‏های وی. خداوند می‏فرمایند:

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ [ابراهیم: 7]
(و آنگاه که پروردگارتان اعلام نمود که اگر شکر کنید شما را افزون خواهم داد و قطعا اگر کفران بورزید عذاب من سخت و شدید است).

و رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم می‏‏فرماید: "خداوند برکتی از آسمان فرونمی‏فرستد مگر آنکه گروهی از مردم به آن کفر می‏ورزند" [به روایت امام مسلم]

سوم: کسب و کار حلال و دوری از معاملات و وام‏های ربوی زیرا الله سبحانه و تعالی می‏‏فرماید:

يَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ [بقره: 276]
(همانا الله ربا را کم می‏مند و صدقه را افزون می‏گرداند و الله هیچ کافر گناه پیشه‏ای را دوست ندارد)

و رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم می‏‏فرماید: "این مال، سبز است و خوش... هر که آن را به حق به دست آورد برایش در آن برکت انداخته می‏شود، و چه بسا کسانی که بدون حق در مال خدا و رسولش دست می‏آورند و در آخرت جز آتش به دست نخواهند آورد" [به روایت ترمذی]

چهارمین سبب به دست آوردن برکت میانه‏روی در مصرف و دوری از اسراف است. خداوند متعال می‏فرماید:

إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا [اسراء: 27]
(همانا اسرافکاران برادران شیاطینند و شیطان نسبت به پروردگار خود بسیار کفرپیشه بود)

و هرچیزی که شیطان بدان راه یابد هیچ برکتی نخواهد داشت. برای همین است که رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم می‏فرماید: "بابرکت‏ترین زنان آنانی هستند که مهریه‏شان کمتر باشد" [به روایت بیهقی و نسائی]

پنجمین عامل ایجاد برکت "صدق و راستی" است. زیرا خداوند در کار انسانی که در ظاهر و باطن خود صادق است برکت ایجاد می‏کند. چه آن فرد مسئول باشد و چه عالم و یا تاجر و یا در هر مقام و مسئولیتی که باشد زیرا رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم می‏‏فرماید:

"خریدار و فروشنده تا وقتی از هم جدا نشده‏اند اختیار دارند که معامله را فسخ کنند... پس اگر راستی پیشه ساختند و بطور آشکار و واضح معامله نمودند در معامله ‏شان برکت خواهد افتاد و اگر کتمان ورزیدند و دروغ پیشه ساختند برکت معامله‏شان از بین خواهد رفت" [به روایت بخاری و مسلم]

امام ابن قیم در این باره می‏گوید: "برکت انسان عالم در این است که حق را به دیگران برساند و آن را کتمان نکند. اما اگر او خلاف این را انجام داد، سنت الهی بر این است که برکت علم و دین و دنیای وی از بین خواهد رفت".

از دیگر اسباب به دست آوردن برکت "دعا" و روی آوردن به خداوند است که این سبب در داستان زبیر که ذکر کردیم گذشت.

آخرین این اسباب "قناعت" است. برخی از علما این سخن خداوند متعال را در سوره‏‏ی نحل که می‏فرماید: {او را زندگی نیکی خواهیم بخشید} به قناعت تفسیر کرده‏اند. زیرا که انسان موهبتی بهتر از قناعت به دست نیاورده است.

 

و در پایان درود و سلام فرستید بر بهترین انسان‏ها محمد بن عبدالله، صاحب حوض کوثر و دارای مقام شفاعت که خداوند شما را به آن امر نموده و فرموده است:

ِانَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا [احزاب: 56]
(همانا الله و فرشتگانش بر پیامبر درود می‏فرستند. ای کسانی که ایمان آورده‏اید بر او درود و سلام فرستید)
و رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم می‏فرماید: "هر که بر من یک درود فرستد خداوند بر او ده بار درود خواهد فرستاد".

بارالها درود و سلام و برکت فرست بر بنده و پیامبرت محمد و خشنود باش از چهار خلیفه‏‏ی مسلمبن ابوبکر و عمر و عثمان و علی و از دیگر صحابه‏‏ی پیامبرت و از تابعین و آنانی که تا روز قیامت از آنان به نیکی پیروی نمایند. و همچنین از ما با لطف و کرم خود ای بزرگوارترین بزرگواران.

بارالها اسلام و مسلمانان را عزت ده، بارالها اسلام و مسلمانان را عزت ده، بارالها اسلام و مسلمانان را عزت ده، و شرک و مشرکان را خوار بگردان. بارالها دینت و کتابت و سنت پیامبرت و بندگان مومنت را یاری ده...

بارالها غصه‏ی غصه‏داران را برطرف نما و سختی سختی‏دیدگان را از بین ببر و قرض قرض‏داران را ادا نما و بیماران مسلمانان را شفا ده ای رحیم‏ترین رحیمان.

بارالها ما را در سرزمین‏هایمان ایمن گردان و مسئولان و متولیان امر ما را صالح گردان و کسانی را در راس امور ما قرار ده که تقوای تو را داشته باشند و در پی رضایت تو باشند.

بارالها هر خیری را که از تو خواستیم ما را عطا کن و هر آنچه را که نخواستیم خود عنایت فرما. پروردگارا ما را در دنیا و در آخرت نیکی عطا فرما و از آتش دوزخ حفظ نما. پاک و منزه است پروردگار ما آن پروردگار عزت از آنچه مشرکان او را بدان وصف می‏کنند و سلام بر پیامبران و سخن آخرمان این است که:

 

الحمدلله رب العالمین.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 بهمن 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دوستان

ایام الله دهه فجر گرامی باد

 



:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 بهمن 1392 | نظرات ()